تو بازار

تو بازار

Tobazar
تو بازار

تو بازار

Tobazar

دانلود در جستجوی بهترین معیار ارزیابی عملکرد مالی در بازار سرمایه ایران به تفکیک صنعت و اندازه

در جستجوی بهترین معیار ارزیابی عملکرد مالی در بازار سرمایه ایران به تفکیک صنعت و اندازه

در جستجوی بهترین معیار ارزیابی عملکرد مالی در بازار سرمایه ایران به تفکیک صنعت و اندازه

دانلود در جستجوی بهترین معیار ارزیابی عملکرد مالی در بازار سرمایه ایران به تفکیک صنعت و اندازه

در جستجوی بهترین معیار ارزیابی عملکرد مالی در بازار سرمایه ایران به تفکیک  صنعت و اندازه
بررسی در جستجوی بهترین معیار ارزیابی عملکرد مالی در بازار سرمایه ایران به تفکیک  صنعت و اندازه
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 1123 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 171

در جستجوی بهترین معیار ارزیابی عملکرد مالی در بازار سرمایه ایران به تفکیک  صنعت و اندازه

چکیده:.. ...1

مقدمه:.. 3

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1-مقدمه : 5

2-1بیان مسئله تحقیق. 6

3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 8

4-1 اهداف تحقیق. 9

5-1 چارچوب نظری. 10

6-1 مدل  تحقیق: 13

1-6-1 متغیر های مستقل. 13

1-1-6-1معیارهای ارزیابی عملکرد و سود آوری سنتی نظیر: 13

2-1-6-1معیار های نوین سنجش عملکرد: 15

2-6- 1متغییر وابسته: 18

3-6- 1متغییر کنترل: 18

7-1 فرضیه های تحقیق. 19

8-1 تعریف واژه ها و اصطلاحات تحقیق: 20

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

1-2- مقدمه: 24

2-2 شاخصهای سنجش عملکرد (سنتی ونوین ) 25

1-2-2 شاخص های غیر مالی. 26

2-2-2 شاخص های مالی. 28

3-2 معیارهای مالی سنتی. 28

1-3-2 بازده سرمایه گذاری  (ROI) 28

2-3-2 سود باقیمانده (RI) 29

3-3-2 بازده فروش.. 30

5-3-2 قیمت به عایدی هر سهم 31

6-3-2 معیارهای ارزیابی شرکت.. 32

1-6-3-2 معیار اول – سود 32

2-6-3-2 معیار دوم– سود هر سهم 33

3-6-3-2 معیار سوم– رشد سود 34

4-6-3-2 معیار چهارم –نرخ بازده سرمایه گذاری. 34

4-2 دلایل مطرح شده EVA.. 35

1-4-2 تفکر مبتنی بر ارزش.. 36

2-4-2 ارزش افزوده اقتصادی 37

4-4-2 محاسبه نرخ بازده سرمایه بر اساس رویکرد تأمین مالی. 39

1-4-4-2 حذف اثرات بدهی ها 39

2-4-4-2 مرحله دوم حذف اثرات سایر انحرافات مالی. 40

3-4-4-2 مرحله سوم حذف انحرافات حسابداری. 40

4-4-4-2 انواع معادل های سرمایه و تأثیرآنها بر NOPAT و CAPITAL. 41

5-4-4-2 ذخیره مالیات بر درآمد معوق. 42

6-4-4-2 ذخیره LIFO.. 42

7-4-4-2 استهلاک انباشته سرقفلی. 43

8-4-4-2 سرقفلی ثبت نشده 43

9-4-4-2 دارائی های نامشهود 44

10-4-4-2 تبدیل تلاشهای موفقیت آمیز به هزینه یابی کامل. 44

11-4-4-2 سایر ذخایر معادل های سرمایه 45

5-4-2 محاسبه نرخ بازده سرمایه از دیدگاه عملیاتی. 45

6-4-2 تعادل بین رویکرد مالی و رویکرد عملیاتی. 46

7-4-2 تجزیه و تحلیل نرخ بازده سرمایه 47

8-4-2 استاندارد سازی EVA.. 48

9-4-2 دگرگونی EVA.. 50

10-4-2 تکامل EVA.. 50

11-4-2 اهمیت EVA در مقابل سود حسابداری و شاخص های مبتنی بر سود 52

12-4-2 کاربرد های EVA.. 52

1-12-4-2 کاربردها داخلی EVA : 52

2-12-4-2 کاربردهای خارجی EVA.. 54

13-4-2 کاربرد EVA به عنوان معیار سنجش عملکرد و جبران خدمات.. 56

14-4-2 ارزش افزوده اقتصادی (EVA) به عنوان تکنیک های ارزشیابی. 57

15-4-2 معایب ارزش افزوده اقتصادیEVA.. 58

16-4-2 مفاهیم مرتبط با EVA.. 59

1-16-4-2  ارزش افزوده بازار. 59

2-16-4 -2 ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده یا REVA.. 60

17-4-2 نقش EVA و MVA در سیستم پاداش.. 60

18-4-2 مزایای بکارگیری EVA همراه با ABC.. 62

19-4-2 هزینه سرمایه 62

20-4-2 نرخ هزینه سرمایه (C) 62

21-4-2 اهمیت نرخ هزینه سرمایه 63

22-4-2 روشهای محاسبه نرخ هزینه سرمایه 63

23-4-2 منابع تامین مالی شرکتها 64

1-23-4-2 نرخ هزینه بدهی. 64

2-23-4-2 نرخ هزینه سهام ممتاز ( ) 64

3-23-4-2 هزینه سود انباشته و سهام عادی (Ke,Ks) 65

24-4-2 روش های محاسبه هزینه سود انباشته 66

1-24-4-2 مدل قیمت گذاری دارایی سرمایه ای. 66

2-24-4-2 روش بازده اوراق قرضه به علاوه صرف ریسک... 66

3-24-4-2 روش جریان نقدی تنزیل شده 67

4-24-4-2 استفاده از ریاضیات مالی. 68

25-4-2 هزینه سهام عادی جدید (Ke) 68

26-4-2 ترکیب هزینه سرمایه یا میناگین موزون سرمایه 68

27-4-2 مزایای EVA.. 69

28-4-2 راه درست اندازه گیری ارزش ، تأمین مالی خارج ترازنامه 70

29-4-2 ارزش افزوده اقتصادی و سه بازی مدیران. 71

1-29-4-2 بازی سرمایه به کار گرفته 71

2-29-4-2 بازی رشدهای آینده 72

3-29-4-2 بازی انتقال ریسک... 72

30-4-2 ارزش افزوده اقتصادی ، سود اقتصادی و ارزش افزوده نقد 73

31-4-2 EVA  CVA,EP, به عنوان شاخص های مدیریت عملکرد 73

32-4-2 سودمندی شاخص های EVA  CVA,EP, 73

33-4-2 نتایج استفاده از EVA  CVA,EP,  برای پاداش مدیران اجرایی. 73

34-4-2 بازده حقوق صاحبان سهام 74

35-4-2 محدودیت های استفاده از ROE. 76

36-4-2 اشکالات نرخ بازده حقوق صاحبان سهام ROE. 77

37-4-2 بازده سرمایه گذاری. 78

38-4-2 سیستم دو پونت.. 78

5-2 نتیجه گیری. 80

6-2 سابقه تحقیق. 81

1-6-2 تحقیقات خارجی. 82

2-6-2 نتایج تحقیقات در مجامع دانشگاهی ایران. 83

فصل سوم: روش اجرای تحقیق 

1-3- مقدمه: 86

2-3 روش تحقیق. 86

3-3 جامعه مطالعاتی. 87

4-3 قلمرو تحقیق. 88

1-4-3 قلمرو  مکانی تحقیق. 88

2-4-3 قلمرو زمانی تحقیق. 88

3-4-3 قلمرو موضوعی تحقیق. 88

5-3 روش های جمع آوری اطلاعات.. 88

6-3 روش تجزیه و تحلیل  اطلاعات.. 89

1-6-3 تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده خطی: 89

8-3 اعتبار درونی و برونی پژوهش.. 95

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داه ها 

1-4-‏ مقدمه‏: 98

2-4  شاخص های توصیفی متغیرها 98

3-4 روش آزمون فرضیه ها ی تحقیق. 100

4-4  تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 101

1-4-4 بررسی فرض نرمال بودن متغیرها: 102

2-4- 4 خلاصه تجزیه وتحلیل ها به تفکیک هرفرضیه به شرح ذیل بیان می شود: 103

1-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی اول: 103

2-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی دوم 106

3-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی سوم 110

4-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی چهارم 137

5-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی پنجم 141

6-2-4-4 تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه اصلی ششم 143

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 

1-5-مقدمه: 146

2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 147

1-2-5 نتایج فرضیه اصلی اول. 147

2-2-5 نتایج فرضیه اصلی دوم 147

3-2-5 نتایج فرضیه اصلی سوم 148

1-3-2-5 نتایج فرضیه فرعی الف.. 148

2-3-2-5 نتایج فرضیه فرعی ب.. 148

3-3-2-5 نتایج فرضیه فرعی ج. 149

4-3-2-5 نتایج فرضیه فرعی د 149

5-3-2-5 نتایج فرضیه فرعی ه 150

6-3-2-5 نتایج فرضیه فرعی و. 150

7-3-2-5 نتایج فرضیه فرعی ز. 150

4-2-5 نتایج فرضیه اصلی چهار. 151

5-2-5 نتایج فرضیه اصلی پنجم 151

6-2-5 نتایج فرضیه اصلی ششم 152

3-5 نتیجه گیری کلی تحقیق. 152

4-5 پیشنهادها 153

1-4-5 پیشنهاد هایی مبتنی بر یافته های فرضیات پژوهش.. 154

2-4-5 پیشنهادهایی  برای پژوهش های آتی. 154

5-5 محدودیت های تحقیق. 155

پیوستها:

جدول  مربوط به صنایع و نام شرکت های نمونه آماری. 157

منابع و ماخذ:

منابع فارسی: 162

منابع لاتین: 165

فهرست منابع اینترنتی. 168

چکیده انگلیسی .......................................................................................................169

 

 

 

 

 

 

نگاره شماره 1- 1: تحقیقاتی که در زمینه ارزیابی عملکرد مالی انجام گرفته است.. 11

نگاره 1-4: شاخص های توصیف کننده متغیرها تحقیق، شاخص های مرکزی، شاخص های پراکندگی و شاخص های شکل توزیع (Statistics) 99

نگاره  2-۴  آزمون کالموگراف – اسمیرنوف  K-S)) 102

نگاره شماره (3-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده وارزش افزوده بازار (MVA)...... 103

نگاره شماره (4-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 104

نگاره شماره (5-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 104

نگاره شماره (6-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 105

نگاره شماره (7-4) : خط و معادله رگرسیون. 106

نگاره شماره (8-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر ارزش افزوده اقتصادی (EVA) وارزش افزوده بازار (MVA) 107

نگاره شماره (9-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 108

نگاره شماره (10-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 108

نگاره شماره (11-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 109

نگاره شماره (12-4) : خط و معادله رگرسیون. 110

نگاره شماره (13-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر بازده حقوق صاحبان سرمایه(ROE) وارزش افزوده بازار (MVA) 111

نگاره شماره (14-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 112

نگاره شماره (15-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 112

نگاره شماره (16-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 113

نگاره شماره (17-4) : خط و معادله رگرسیون. 114

نگاره شماره (18-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر  بازده سرمایه گذاری (ROI) وارزش افزوده بازار (MVA) 115

نگاره شماره (19-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 115

نگاره شماره (20-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 116

نگاره شماره (21-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 117

نگاره شماره (22-4) : خط و معادله رگرسیون. 117

نگاره شماره (23-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر  رشد سود هر سهم وارزش افزوده بازار (MVA) 118

نگاره شماره (24-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 119

نگاره شماره (25-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 120

نگاره شماره (26-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 121

نگاره شماره (27-4) : خط و معادله رگرسیون. 121

نگاره شماره (28-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر  نرخ سود باقیمانده (RI) وارزش افزوده بازار (MVA) 122

نگاره شماره (29-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 123

نگاره شماره (30-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 124

نگاره شماره (31-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 125

نگاره شماره (32-4) : خط و معادله رگرسیون. 125

نگاره شماره (33-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر نرخ بازده فروش (ROS) وارزش افزوده بازار (MVA) 126

نگاره شماره (34-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 127

نگاره شماره (35-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 128

نگاره شماره (36-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 128

نگاره شماره (37-4) : خط و معادله رگرسیون. 129

نگاره شماره (38-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر نرخ قیمت به سود سهام(P/E) وارزش افزوده بازار (MVA) 130

نگاره شماره (39-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 131

نگاره شماره (40-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 131

نگاره شماره (41-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 132

نگاره شماره (42-4) : خط و معادله رگرسیون. 133

نگاره شماره (43-4) : ضریب همبستگی، ضریب تعیین، ضریب تعیین تعدیل شده و آزمون دوربین- واتسون بین دو متغیر  نرخ سود پرداختی سهام (DPS) وارزش افزوده بازار (MVA) 134

نگاره شماره (44-4) : تحلیل واریانس رگرسیون (ANOVA) 134

نگاره شماره (45-4) : ضرایب معادله رگرسیون (Coefficients) 135

نگاره شماره (46-4) : آزمون نرمال بودن خطاهای معادله رگرسیون. 136

نگاره شماره (47-4) : خط و معادله رگرسیون. 136

نگاره 48-4. خلاصه یافته های حاصل از بررسی نه  فرضیه مورد نظر در رگرسیون تک متغیره...... 138

نگاره49- 4. برازش رگرسیون چند گانه و تفکیکی از کلیه متغیر های تحقیق. 139

نگاره 50-4. خلاصه یافته های رگرسیون چند گانه به روش Enter 140

نگاره 51-4.  یافته های حاصل از بررسی فرضیه های تحقیق به تفکیک صنعت.. 142

نگاره شماره 52-4. یافته های حاصل از بررسی فرضیه های تحقیق به تفکیک اندازه 144

 

 

 

چکیده:

ارزیابی عملکرد مالی شرکتها، از مهمترین موضوعات مورد توجه سرمایه گذاران ، اعتبار دهندگان ، دولتها و مدیران می باشد. مدیران به منظور ارزیابی عملکرد قسمتهای تحت پوشش خود از ارزیابی عملکرد استفاده میکنند.  سرمایه گذاران (سهامداران) به منظور ارزیابی میزان موفقیت مدیریت در به کار گیری سرمایه آنها و تصمیم گیری در مورد حفظ ، افزایش و یا  فروش سرمایه گذاری ؛ اعتبار دهندگان به منظور تصمیم گیری در مورد میزان نرخ اعطای اعتبار؛ به ارزیابی عملکرد می پردازند .مهمترین جنبه ای که توسط سرمایه گذاران در ارزیابی عملکرد در نظر گرفته می شود، این است که آیا برای آنها ارزش ایجاد شده است یا خیر.در سالهای اخیر تلاشهای زیادی شده است، تا شاخصهایی معرفی شود که بهتر بتواند اهداف سهامداران را بر آورده سازد. یکی از جدید ترین این شاخصها، ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده می با شد ؛که هزینه فرصت همۀ منابع به کار گرفته شده را در نظر می گیرد و تحریفات ناشی از به کار گیری روشهای مختلف حسابداری توسط مدیریت  و همچنین اثر تورم را تعدیل نموده و تنها معیار عملکردی است که ارتباط مستقیم با ارزش بازار سهام دارد و به وسیله آن می توان اضافه ارزش در قیمت سهام هر شرکتی را توضیح داد. در این پژوهش، تبیین نوع معیار ارزیابی عملکرد مالی  مناسب، در شرایط بازار سرمایه ایران در دوره زمانی 1387-1384 مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا متغیر های پژوهش مورد شناسائی قرار گرفته و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از داده های بدست آمده از نرم افزار ره آورد نوین؛ برای محاسبه متغیر های  پژوهش ، توسط نرم افزار Excel استفاده شده است. این داده ها جهت آزمون فرضیه ها توسط نرم افزارSPSS   به کمک آماره- های توصیفی و استنباطی نظیر تحلیل همبستگی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از تحقیق نتایج زیر حاصل شده است:

فرضیه اصلی اول: بین ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده و ارزش افزوده بازار در بازار سرمایه ایران رابطه معنی داری وجود دارد. ضریب تعیین تعدیل شده بین دو متغیر ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده و ارزش افزوده بازار در بازار سرمایه ایران  برابر 266/0 می باشد و نشان می دهد که 6/26% از تغییرات ارزش افزوده بازاربه ارزش افزوده اقتصادی وابسته است ؛  sig (سطح معنی داری) کمتر از 0.05 می باشد که بیانگر وجود همبستگی در سطح متوسط بین این دو متغیر می باشد  . با توجه به این که در جدول مربوط به آزمون خطی بودن مدل ، sig کمتر از پنج درصد می باشد، فرض خطی بودن رابطه بین دو متغیر تایید می گردد  و فرضیه اصلی اول تحقیق، تأئید می شود .

فرضیه اصلی دوم : بین ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار در بازار سرمایه ایران رابطه معنی داری وجود دارد. ضریب تعیین تعدیل شده بین دو متغیر ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده و ارزش افزوده بازار در بازار سرمایه ایران  برابر 169/0می باشد و نشان می دهد که 9/16% از تغییرات ارزش افزوده بازاربه ارزش افزوده اقتصادی وابسته است ؛ sig (سطح معنی داری) کمتر از 0.05 می باشد که بیانگر وجود همبستگی در سطح متوسط بین این دو متغیر می باشد  . با توجه به این که در جدول مربوط به آزمون خطی بودن مدل ، sig کمتر از پنج درصد می باشد، فرض خطی بودن رابطه بین دو متغیر تایید می گردد  و فرضیۀ اصلی دوم تحقیق، تأئید می شود .

فرضیه اصلی سوم : فرضیه اصلی 3 : بین معیار های سودآوری وارزیابی عملکرد (نظیر بازده حقوق صاحبان سرمایه ،   بازده سرمایه گذاری ، رشد سود هر سهم ، نرخ سود باقیمانده ، نرخ بازده فروش، نرخ قیمت به سود سهام و نرخ سود پرداختی سهام) ،با ارزش افزوده بازار ،در بازار سرمایه ایران رابطه مثبت وجود دارد. مؤلفه های آماری به دست آمده از آزمونهای آماری مربوط به متغیرهای این فرضیه و ارزش افزوده بازار نشان می دهد که به جز نرخ قیمت به سود سهام سایر متغیرها دارای ارتباط رابطه خطی و مثبت با ارزش افزوده بازارهستند ؛در نتیجه فرض خطی بودن رابطه بین متغیرهای مورد بررسی با ارزش  افزوده بازار (به جز متغیر نرخ قیمت به سود سهام)  تایید می گردد.

فرضیه اصلی چهارم : ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده در مقایسه با سایر معیار های ارزیابی عملکرد  مالی ، در بازار سرمایه ایران؛قدرت تبیین بیشتری از ارزش افزوده بازار را نشان می دهد. بررسی R2 تعدیل شدۀ مربوط به رابطۀ  MVAبا سایر متغیرها نشان می دهد که ،ضریب تعیین تعدیل شده ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده همواره به طور قابل ملاحظه ای بالاتر از R2 تعدیل شده سایر متغیر های مستقل پژوهش بوده است.لذا این نظریه را می پذیریم که در بازار سرمایه ایران ؛معیار REVA بیشترین رابطه مثبت را با ارزش افزوده بازار دارد و می توان از آن به عنوان برترین معیار ارزیابی عملکرد مالی  نام برد.

فرضیه اصلی پنجم: نوع صنعت بر ارتباط  بین معیارهای عملکرد مالی و ارزش افزوده بازار،تأثیر گذار است. آزمونهای آماری مربوطه نشان میدهد  که  متغیر کنترل صنعت بر میزان روابط بین متغیر های مستقل و وابستۀ تحقیق تأثیر گذار است؛در نتیجه فرضیه اصلی پنجم نیز، تایید می گردد.    فرضیه اصلی ششم : اندازۀ شرکتها بر ارتباط  بین معیارهای عملکرد مالی و ارزش افزوده بازار،تأثیر گذار است.آزمونهای آماری مربوطه نشان میدهد  که  متغیر کنترل انداره بر میزان روابط بین متغیر های مستقل و وابستۀ تحقیق تأثیر گذار است؛در نتیجه فرضیه اصلی ششم نیز، تایید می گردد. به اعتبار دهندگان ، سهامداران و کلیه فعالان  بازار سرمایه پیشنهاد می شود، ازاین معیار جهت ارزیابی عملکرد مالی شرکتها و مدیران آنها استفاده نموده و درارزیابی سهام شرکتها  این معیارها را در کنار سایر معیار ها؛ در جهت نیل به هدف اصلی که همانا حداکثر کردن ثروت سهامداران است، به کار گیرند.نتایج به دست آمده در این پژوهش با نتایج حاصله از  تحقیقات  ملبورن و همکاران[1] (1997) مطابقت کاملی را نشان میدهد.

 

مقدمه:

سنجش عملکرد مالی[2] شرکت ها در فرایند تصمیم گیری،با توجه به توسعه واهمیتِ نقش بازار سرمایه از مهمترین موضوعات در حوزۀ مالی و اقتصادی است. ارزش افزودۀ اقتصادی[3] وارزش افزودۀ تعدیل شدۀ اقتصادی[4] از مهمترین معیارهای سنجش عملکردِ مالی هستند. تحقیقات متعددی در سطح بین المللی انجام شده و موافق با این دیدگاه است که  ارزش افزودۀ اقتصادی تعدیل شده در مقایسه با سایر معیارهای ارزیابی عملکرد مالی سنتی بیشترین همبستگی را با ارزشهای بازار دارد. مهمترین هدف مطالعۀ حاضر ، تبیین تئوریک شاخص های سنجش عملکرد مالی، آزمون این شاخص ها و ارائۀ شواهد لازم به منظور کمک به فعالان بازار سرمایۀ ایران ، برای اتخاذ تصمیمات منطقی در فرآیند سرمایه گذاری است. این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی می باشد و بر مبنای روش و ماهیت در طبقه بندی تحقیقات همبستگی  قرار می گیرد و با استفاده از رگرسیون ساده و چند متغیره  به بررسی میزان رابطۀ همبستگی بین ارزش افزودۀ اقتصادی تعدیل شده و سایر معیارهای نوین و سنتی عملکرد مالی با ارزش افزوده بازار[5]، پرداخته است. یافته های پژوهش حاضر ادعا دارد که ارزش افزودۀ اقتصادی تعدیل شده، نسبت به ارزش افزودۀ اقتصادی ودیگر شاخصهای ارزیابی عملکرد مالی سنتی ، همبستگی بیشتری را با ارزش افزودۀ بازار در سالهای 1387-1384  نشان  می دهد و به اعتبار دهندگان ، سهامداران و کلیۀ فعالان  بازار سرمایه پیشنهاد می شود که ازاین معیار جهت ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها و مدیران آن ها استفاده نموده و در ارزیابی  شرکت ها  این معیارها را در کنار سایر معیار ها؛ به کار گیرند. نتایج به دست آمده در این پژوهش با نتایج حاصل از  تحقیقات  ملبورن و دیگران[6] مطابقت کاملی را نشان میدهد.

 


[1].Melborn et all,1997

[2] - Financial  Performance 

[3] - Economic Value Added (EVA)

[4] - Refined Economic Value Added (REVA)

[5] - Market Value Added (MVA)

[6]-  Melbourn et  al

دانلود در جستجوی بهترین معیار ارزیابی عملکرد مالی در بازار سرمایه ایران به تفکیک صنعت و اندازه

دانلود تنظیم شرایط محیطی (بازار)

تنظیم شرایط محیطی (بازار)

بررسی بازار در اقلیم های گوناگون همراه با مقطع و پلان

دانلود تنظیم شرایط محیطی (بازار)

بازار
تنظیم
شرایط
محیطی
دسته بندی معماری
فرمت فایل pptx
حجم فایل 5725 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30

شامل: تعریف بازار

بازار در اقلیم گرم و مرطوب (بازار در کرانه شمالی خلیج فارس و دریای عمان) همراه با ویژگی ها و نمونه هایی از بازارهای گرم و مرطوب (بازار صفین-عرب ها، بازار بوشهر، بازار میناب، بازار مرجان، بازار پردیس، مقطع بازار بندرلنگه)

بازار در اقلیم معتدل و مرطوب (کرانه جنوبی دریای خزر) همراه با ویژگی ها و نمونه هایی از بازارهای معتدل و مرطوب (بازار رشت)

بازار در اقلیم سرد و کوهستانی همراه با ویژگی ها و نمونه هایی از بازارهای سرد و کوهستانی (بازار ماسوله، بازار تبریز، بازار خوی)

بازار در اقلیم گرم و خشک همراه با ویژگی ها و نمونه هایی از بازارهای گرم و خشک (بازار تهران، بازار قزوین، بازار شیراز) و ...

دانلود تنظیم شرایط محیطی (بازار)

دانلود پژوهش ارزیابی رابطه تمرکز مالکیت بر نسبت نقدینگی و پایداری سود در شرکت های پذیرفته شده در بازار

پژوهش ارزیابی رابطه تمرکز مالکیت بر نسبت نقدینگی و پایداری سود در شرکت های پذیرفته شده در بازار

هدف از پژوهش حاضر ارزیابی رابطه تمرکز مالکیت بر نسبت نقدینگی و پایداری سود در شرکتهای پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران می باشد

دانلود پژوهش ارزیابی رابطه تمرکز مالکیت بر نسبت نقدینگی و پایداری سود در شرکت های پذیرفته شده در بازار

تمرکز مالکیت
نسبت نقدینگی 
پایداری سود  
گردش معاملات
ارزش معاملات و تعداد دفعات معاملات 
رشد شرکت
نسبت بدهی 
اندازه شرکت
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 404 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 162

چکیده: 
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی رابطه تمرکز مالکیت بر نسبت نقدینگی و پایداری سود در شرکتهای پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران می باشد. طبق این پژوهش بازه 5 ساله شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سالهای 1392-1388 مورد بررسی قرار گرفت. در بین سالهای مورد بررسی در 90 شرکت با بهره گیری از روش تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره، به کمک نرم افزار7 Eview ، نقد شوندگی سهام تحت 3 معیار گردش معاملات، ارزش معاملات و تعداد دفعات معاملات مورد سنجش قرار گرفت. همچنین سه شاخص رشد شرکت،نسبت بدهی واندازه شرکت به عنوان متغیر تعدیلگر در نظر گرفته شد، نتایج آزمون حاکی از آنست که بین تمرکز مالکیت و گردش معاملات ، بین تمرکز مالکیت و ارزش معاملات همچنین بین تمرکز مالکیت وپایداری سود رابطه معناداری وجود دارد، اما وجود رابطه معنادار بین تمرکز مالکیت و تعداد دفعات معاملات تایید نشد.
فهرست مطالب
فصل اول کلیات پژوهش....1
چکیده..........2
1-1مقدمه................3
2-1بیان مساله.........3
3-1سوالات پژوهش.....5
4-1 تاریخچه مطالعاتی پژوهش ..............5
5-1 اهمیت و ضرورت پژوهش...............9
6-1 اهداف پژوهش..............9 
7-1چارچوب نظری ومدل مفهومی پژوهش..............10
8 -1 فرضیه های پژوهش............12
9-1 تعریف واژه ها واصطلاحات.........12
فصل دوم تاریخچه و ادبیات موضوع.............14
1-2 مقدمه............15
2-2 – نقدشوندگی..........16
3-2-سنجش نقدشوندگی........21
4-2-متغیرهای نقد شوندگی.........32
5-2-ابعاد نقد شوندگی...........35
1-5-2 فرضیه کارآیی اطلاعاتی...........36
6-2-عوامل تاثیر گذار بر افزایش نقد شوندگی سهام....38
1-6-2-عوامل تاثیر گذار بر افزایش نقد شوندگی در سطح کلان.........40
1-1-6-2-آزاد سازی بازار های مالی.......40
2-1-6-2- تجدید ساختار بورسها........42
2-6-2-عوامل تاثیر گذار بر افزایش نقد شوندگی در سطح خرد...........43
1-2-6-2-اثر افشاء بر نقدشوندگی سهام و بررسی تئوری عدم تقارن اطلاعات........43
2-2-6-2-سهام شناور آزاد.........47
3-2-6-2-اثر تجزیه سهام بر نقد شوندگی..........50
4-2-6-2-اثر اینترنت و مبادلات الکترونیکی بر نقدشوندگی...52
5-2-6-2-اهرم مالی..........55
6-2-6-2-دسترسی به بازار.........56
7-2-عدم تقارن اطلاعاتی و نقد شوندگی بازار.........57
8-2مجزا سازی مالکیت از مدیریت...........60
9-2عوامل تأثیر گذار بر تعیین نوع مالکیت شرکت......63
10-2انواع مالکیت در شرکت های سهامی عام.....64
11-2سهامدار عمده در نگاه نظام حاکمیت شرکتی......66
12-2رویکردهای متفاوت در تحقیق ها......68
13-2 - پیشینه پژوهش......71
1-13-2 پیشینه داخلی.....................71
2-13-2 پیشینه خارجی........81
2-13-2 پیشینه خارجی........99
فصل سوم روش‌ اجرای تحقیق.....100
1-3 مقدمه............101
2-3- روش تحقیق..............101
3-3- جامعه‌ی مطالعاتی.........102
4-3- روش جمع‌آوری اطلاعات.......103
5-3 فرضیه‌های پژوهش.........104
6-3- مدل پژوهش و شیوه‌ی اندازه‌گیری متغیرها.........105
1-6-3- مدل مفهومی پژوهش.........105
3-6-3- تعاریف عملیاتی متغیر‌های پژوهش و نحوه‌ی محاسبه آن‌ها.......107
1-3-6-3 - متغیر وابسته.........107
2-3-6-3- متغیر مستقل......108
3-3-6-3- متغیر تعدیلگر........108
7-3- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.......109
3-7-1 تحلیل توصیفی داده ها........110
3-7-1-1آزمون همبستگی..........111
3-7-2 روش رگرسیون مبتنی بر داده های تابلویی....111
3-7-3 مزایای استفاده از داده‌های تابلویی.....112
3-7-4 روش برآورد.........114
3-7-4-1 آزمونF لیمر........115
3-7-4-2 آزمون تعیین اثرات ثابت یا تصادفی..........116
3-7-4-3 آزمون دوربین – واتسون ()......117
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده‌ها................119
4-1 مقدمه‏...........120
4-2آمار توصیفی.....................120
4-3 مفروضات رگرسیون...........122
4-3-1آزمون مانایی متغیرهای پژوهش.........122
4-3-2بررسی فرض نرمال بودن متغیرها.......124
4-4آزمون F لیمر و آزمون هاسمن ...............125
4-5خلاصه تجزیه و تحلیل ها به تفکیک هر فرضیه.....129
4-5-1 فرضیه اول...........129
4-5-1 فرضیه اول.......130
4-5-2فرضیه فرعی سوم..........132
4-5-3فرضیه اصلی دوم............133
فصل پنجم نتیجه گیری وپیشنهادات...........136
1-5 مقدمه...........137
2-5 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها............137
1-2-5 نتایج فرضیه اول................138
2-2-5 نتایج فرضیه دوم..........138
3 -5 پیشنهادها...........139
1-3-5 پیشنهادهایی مبتنی بر یافته¬ های فرضیات پژوهش...........139
2-3-5 پیشنهادهای موضوعی به محققان آتی.......140
4ـ5 محدودیت ¬های تحقیق...........142
فهرست منابع.........144

دانلود پژوهش ارزیابی رابطه تمرکز مالکیت بر نسبت نقدینگی و پایداری سود در شرکت های پذیرفته شده در بازار

دانلود بررسی تاثیر بدهی صنعت بر ارزش بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

بررسی تاثیر بدهی صنعت بر ارزش بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

تاکنون کسی نتوانسته است یک ساختار مطلوب سرمایه ارائه کند درعین حال، برای دستیابی‌به یک چنین الگویی، تحقیقات و آزمونهای زیادی انجام شده که نتایج آنها در خور‌توجه است

دانلود بررسی تاثیر بدهی صنعت بر ارزش بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

پایان نامه
بررسی تاثیر
بدهی صنعت
ارزش
بازار
شرکتهای پذیرفته شده
بورس اوراق بهادار
تهران
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 100 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 113

خلاصه تحقیق 
تاکنون کسی نتوانسته است یک ساختار مطلوب سرمایه ارائه کند. درعین حال، برای دستیابی‌به یک چنین الگویی، تحقیقات و آزمونهای زیادی انجام شده که نتایج آنها در خور‌توجه است.‌حاصل این‌تلاشها، ارائه واقعیتها، تعیین یا شناخت هزینه‌ها و مشخص شدن نقاط قوت و ضعف وامهایی است که شرکتها به وسیله آن، خود را از نظر‌مالی تامین می‌کنند. این نکته نیز تا‌حدی روشن شده است که در چه مواردی به نفع شرکت است که به جای سهام، اوراق قرضه منتشر کند یعنی از راه گرفتن وام سرمایه خود را تامین کند. (میرز 1984) 
ساختار مالی هر شرکت متشکل از بدهی‌های کوتاه مدت، بدهی‌های بلند مدت و حقوق صاحبان سهام می‌باشد که به وسیله آن دارایی‌های شرکت برای ایجاد جریان نقد به داخل شرکت، تامین مالی شده‌اند. به عبارت دیگر به ترکیب بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام، ساختار مالی شرکت گفته می‌شود. در دهه‌های اخیر نظریات متفاوتی پیرامون ساختار‌مالی و عوامل موثر بر آن مطرح شده است، چرا که بررسی و شناخت عواملی که به هر نحو ساختار مالی و ترکیب منابع مالی شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند لازم و ضروری به نظر می‌رسد زیرا رابطه مستقیمی با ادامه فعالیت شرکت و میزان موفقیت آن دارد. از طریق شناخت عوامل موثر بر انتخاب ساختار سرمایه مطلوب و بررسی میزان و ابعاد تاثیر آنها، در واقع گامی در جهت راهنمایی و هدایت شرکت‌ها به‌منظور دست یابی به ساختار مالی بهینه برداشته می‌شود. در این تحقیق سعی شده است تا تاثیر عامل نسبت بدهی صنعت بر ارزش بازار شرکت بررسی شود تا از این طریق مشخص شود که در شرکت‌های ایرانی ارزش بازار شرکت تا چه اندازه تحت تاثیر نسبت بدهی صنعت است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه شرکت‌های موجود در 5 صنعت: خودرو و‌ساخت قطعات،‌مواد و محصولات دارویی، ساخت ماشین آلات و دستگاههای برقی، ساخت محصولات فلزی و فلزات اساسی از صنایع بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد که تعداد این شرکت‌ها 74 شرکت بوده است. روش نمونه گیری غربالگری جهت نمونه گیری در این تحقیق استفاده شده براساس محدودیت‌هایی که فرضیات‌تحقیق ایجاب می‌کرد شرکتهایی که از ابتدای دوره زمانی تحقیق (1/1/1380) عضو‌بورس اوراق بهادار بوده‌اند انتخاب شوند بر این اساسی از مجموع 105 شرکت موجود در این صنایع 74 شرکت واجد شرط فوق انتخاب شده‌اند. روش آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیات روش رگرسیون یک متغیره بوده که برای بررسی فرضیات مدل رگرسیون و معنی داری مدل از آزمون‌های دوربین- واتسن، کالمو گروف اسمیرنف، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون معنی دار بودن ضرایب جزئی رگرسیون (آزمون t) استفاده شده است. 
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات
مقدمه ................ 9
1-1- تعریف موضوع و بیان مسأله ........................ 11
2-1- اهمیت و ضرورت تحقیق ............................ 14
3-1- اهداف تحقیق .......................................... 15
4-1- فرضیات تحقیق ........................................ 17
5-1- روش تحقیق ............................................. 17
6-1- روش و ابزار گردآوری اطلاعات ....................... 18
7-1- قلمرو تحقیق (زمانی، مکانی، موضوعی)......... 19
8-1- تعریف عملیاتی متغیرها............................... 19
فصل دوم : ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق
مقدمه ........................... 23
1-2- تعریف ساختار سرمایه و بیان اهمیت آن ........... 23
2-2- نظریه های ارائه شده در مورد ساختار سرمایه .....
نظریه سود خالص ......................................... 25
نظریه سود عملیاتی خالص ............................. 26
نظریه مودیلیانی و میلر .................................. 27
مفروضات مدل مودیلیانی و میلر .......................... 28
اثبات فرضیه های مدل مودیلیانی و میلر ................ 30
نظریه مودیلیانی و میلر بدون در نظر گرفتن مالیات ..........
نظریه مودیلیانی و میلر با در نظر گرفتن مالیات ......
انتقادات وارد بر نظریه مودیلیانی و میلر ................. 37
تئوری ساختار سرمایه و مالیات شرکت به علاوه مالیات بر درآمد شخصی 39
تئوری ساختار سرمایه و مالیات شرکت به علاوه هزینه های آشفتگی مالی 42
تئوری ساختار سرمایه و مالیات شرکت به علاوه هزینه های ورشکستگی... 43
تئوری ساختار سرمایه و مالیات شرکت به علاوه هزینه های نمایندگی ....... 44
تئوری توازی ایستا..................... 46
تئوری ترجیحی ...................................... 48
تئوری ساختار سرمایه و تعامل بازار عوامل تولید و محصول 49
3-2- پیشینه تحقیق ........................................ 50
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه ............................................. 65
1-3- نوع تحقیق ...................................... 66
2-3- معرفی متغیرهای تحقیق ...................... 67
3-3- فرضیه های تحقیق ........................... 68
4-3- قلمرو تحقیق ....................................... 68
5-3- جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری ........... 69
6-3 فرآیند تحقیق ..................................... 69
7-3- ابزار تحقیق و اعتبار و روائی آن .............. 70
8-3- روش جمع آوری داده ها ........................ 70
9-3- روش تحلیل داده ها ............................ 70
10-3 آزمون توزیع متغیر ها ........................... 72
11-3- قاعده رد فرضیه های صفر تحقیق و تصمیم گیری72
فصل چهارم : آزمون فرضیات
مقدمه ....................................... 77
1-4- توصیف اطلاعات و داده های متغیرهای تحقیق ...78
2-4- آزمون فرضیه ها و پاسخ به پرسشهای پژوهش81
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه ............................................ 101
1-5- خلاصه تحقیق ............................... 102
2-5- تحلیل یافته ها و نتیجه گیری ............. 104
3-5- پیشنهادهای تحقیق ..................... 108
فهرست منابع و مآخذ.........................113

دانلود بررسی تاثیر بدهی صنعت بر ارزش بازار شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

دانلود پاورپوینت بازاریابی سلامت

دانلود پاورپوینت بازاریابی سلامت

در بازاریابی نوین، حوزه عمل گسترده تر از تبلیغ کالاها و ترغیب مشتری برای خرید محصولات موجود است و اساس آن شناخت دقیق نیازها و خواسته های مشتری است نزدیک به چهل سال است که استفاده از اصول و فنون بازاریابی تجاری برای پیشبرد اهداف اجتماعی مطرح شده است و صاحبنظران به دنبال تکرار موفقیت بخش تجارت برای حل مشکلات اجتماعی هستند

دانلود دانلود پاورپوینت بازاریابی سلامت

بازاریابی
دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل pptx
حجم فایل 711 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 57

در بازاریابی نوین، حوزه عمل گسترده تر از تبلیغ کالاها و ترغیب مشتری برای خرید محصولات موجود است و اساس آن شناخت دقیق نیازها و خواسته های مشتری است
 نزدیک به چهل سال است که استفاده از اصول و فنون بازاریابی تجاری برای پیشبرد اهداف اجتماعی مطرح شده است و صاحبنظران به دنبال تکرار موفقیت بخش تجارت برای حل مشکلات اجتماعی هستند

دانلود دانلود پاورپوینت بازاریابی سلامت